ZESTAW ĆWICZEŃ MAJĄCYCH NA CELU WYWOŁANIE
PRAWIDŁOWEJ ARTYKULACJI GŁOSEK
TYLNOJĘZYKOWYCH
„k” „g”
Ćwiczenia ogólnej motoryki narządów mowy:
• winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak jakby był windą – raz do
góry, raz do dołu;
• malarz – malujemy pędzlem (język) sufit (podniebienie) – zaczynamy od
zębów w stronę gardła;
• młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Zamieniamy język w młotek, który
będzie wbijał w ścianę (wałek dziąsłowy) zaczarowane gwoździe (najpierw
należy szpatułką lub zimną łyżeczką dotknąć podniebienia tuż za górnymi
siekaczami nazywając je np.zaczarowanym miejscem lub parkingiem – w tym
miejscu język powinien „przybijać” gwoździe);
• liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka kolejnych ząbków na górze i na
dole przy szeroko otwartej buzi;
• słoń – ma długą trąbę, którą potrafi wszędzie sięgnąć – a czy ty potrafisz
dotknąć językiem ostatniego zęba na górze? ( na dole, nosa, brody, ucha itd.);
• wyżymaczka – przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby
• zlizywanie z płaskiego talerza nutelli, miodu, mleka w proszku – w zależności
od upodobań dziecka;
• zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka;
• przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu (na„parkingu”) hallsów,
rodzynek, płatków kukurydzianych, rodzynek itp.
• Wysyłanie całusków na odległość;
• świnka – wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek;
• wąsy – przytrzymywanie słomki lub ołówka pomiędzy wargą a nosem
(oczywiście bez pomocy rąk);
• straż pożarna – naśladowanie syreny poprzez dosadne wymawianie głosek e – o,
i – u, a – u;
Wśród przyczyn zaburzeń realizacji głosek „k” i „g” wymienia się niską
sprawność ruchową języka, a w szczególności jego tylnej części. Może to
wynikać z ograniczonych jeszcze w tym wieku możliwości językowych.
Zamiast wysklepienia się tylnej części języka i zwarcia z podniebieniem
miękkim miejsce zwarcia przesuwa się do przodu jamy ustnej. Najczęściej
tylnojęzykowe „k” zamieniane jest na zębowe zwarte „t” (parakappacyzm) ,
natomiast dźwięczne „g” na „d” lub „h” (paragammacyzm). Przykład: kura –
tura, kino – tino, tak – tat, guma – duma, głowa – dłowa, itd.
Zjawisko to najczęściej występuje jako etap przejściowy w procesie
kształtowania się mowy, jednak w przypadku przedłużania się uznawane jest za
wadę wymowy.
Sposób powstawania tych głosek wymaga określonej sprawności
wymienionych partii mięśni, czyli doprowadzenia do uchwycenia i zrozumienia
przez dziecko różnicy w ich pracy. W związku z tym na etapie wstępnym
przeprowadza się ćwiczenia polegające na unoszeniu języka i tworzeniu jego
zwarcia z podniebieniem twardym, a następnie opuszczaniu jego czubka na dół
jamy ustnej, za dolne siekacze tak, aby doszło do wysklepienia grzbietu języka
w tylnej części jamy ustnej i wytworzenia się w tym miejscu zwarcia.
Ćwiczenia wstępne do wywołania głosek „k”, „g”
• konik – kląskanie czubkiem i środkiem języka;
• sklejanie pierogów – nagryzanie brzegów języka zębami (masaż i
rozciąganie języka);
• półeczka – wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów;
• odrywanie językiem przyklejonego do podniebienia opłatka, andruta
• oprzeć czubek języka o dolne zęby – język wybrzuszyć tak aby górne
zęby skrobały jego grzbiet ( drapiemy koci grzbiet);
• płukanie gardła wodą – gulgotanie,
• dmuchanie przez nos na watkę (piórko) zawieszoną na nitce,
• wymawianie przy szeroko otwartych ustach: aka, oko, uku, eke, iki, yky,
ak, ok, ek, uk, ik, yk, ka, ko, ke, ku, ky, ki, aga, ogo, ege, ugu, ygy, igi,
ag, og, eg, ug, yg, ig, ga, go, ge, gu, gy, gi
• Przy wymawianiu głosek „k”, „g” można kłaść dłoń na gardle, aby ukazać
dziecku, że głoska ta powstaje z tyłu jamy ustnej a nie z przodu.
• Pomocne może być włożenie końców dwóch palców między górne a
dolne siekacze w celu „przytrzymania” czubka języka, co w znacznym
stopniu utrudni zamianę głoski „k” na „t”.
• Zwarcie tylnej części języka z podniebieniem miękkim – niezbędne do
artykulacji „k,g” - łatwiej uzyskać w pozycji leżącej z lekko odchyloną do
tyłu głową. Masa języka wówczas samowładnie cofa się w głąb jamy
ustnej.
• Wywoływanie prawidłowej artykulacji rozpoczynamy od
bezdźwięcznego „k” - dźwięczne „g” najczęściej pojawia się wtedy
samoistnie.
Utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek w sylabach:
aka ako ake, aku, aky, aki,
oka, oko, oke, oku, oky, oki
eka, eko, eke, eku, eky, eki
uka, uko, uke, uku, uky, uki
yka, yko, yke, yku, yky, yki
Ka, ko, ke, ku, ky
Utrwalanie prawidłowej artykulacji w wyrazach:
kamień, kartofel, kara, katedra, kalosze, kanarek, kapelusz, kapral,
kapusta, kareta, karmnik, karuzela, kaseta, kasztan,
kot, komar, kogut, kołdra, kołnierz, komin, kominiarz, koniczyna, koń,
kopalnia, korona, kos, kosa, kosz, kostka, kowal, koza, kozioł, konwalia,
kura, kula, kurtyna, kupon, kupiec, kulig, kucharz, kubeł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz