I. Etap przygotowawczy
Głoska „sz” – podczas prawidłowej wymowy głoski „sz” czubek języka uniesiony jest do góry, do wałka dziąsłowego, zęby są zbliżone – między nimi powstaje wąska szczelina, wargi lekko zaokrąglone, wysunięte do przodu.
Głoska „sz” jest podstawową w szeregu: sz, ż, cz, dż dlatego bardzo ważne jest jej opanowanie.
Ma to bezpośredni wpływ na tempo oraz jakość korekty wymowy pozostałych głosek z tego szeregu.
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi)
- wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych
- cmokanie: wargi ściągnięte
- dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka
- półuśmiech: odciąganie na przemian kącików warg
- wysuwanie i chowanie języka
- przesuwanie języka od kącika do kącika warg
- wysuwanie języka daleko na brodę i unoszenie języka w kierunku nosa
- oblizywanie górnej wargi
- oblizywanie ruchem okrężnym warg posmarowanych miodem lub dżemem
- zabawa „liczenie ząbków” – unoszenie czubka języka do zębów górnych
- zabawa „maszerujemy” 1 – 4, dziecko dotyka czubkiem języka najpierw do górnej wargi, potem do prawego kącika ust, do wargi dolnej, do lewego kącika ust
- dotykanie czubkiem języka do krawędzi zębów górnych, a potem dolnych
- zabawa „Glonojad” – przyklejanie czubka języka do wałka dziąsłowego
- przesuwanie języka w głąb jamy ustnej po podniebieniu.
Ćwiczenia słuchu fonetycznego
Ćwiczenia w różnicowaniu głosek opozycyjnych s – sz – zabawa „Gaszenie pożaru”.
Pewnego razu u pana Antoniego wybuchł pożar. Płomienie szybko rozprzestrzeniały się i były bardzo zadowolone z tego, że mogą wyrządzić tyle szkody. Sąsiedzi zauważyli pożar i wezwali straż pożarną. Dzielni strażacy rozwinęli długi wąż i zaczęli polewać płomienie wodą.
Płomienie zaczęły się kurczyć i syczeć – „s, s, s, s, s, s”, a woda szumiała „sz, sz, sz, sz”. Sąsiedzi cieszyli się, gdy woda zalewała ogień i gdy słyszeli szum wody: s, s, s, s sz, sz, s, klaskali z radości, gdy zaś słyszeli syczące płomienie opuszczali ręce.
Podczas zabawy zwracamy się do dziecka z prośbą, by pomogło strażakom przy gaszeniu pożaru. Dzieci za przykładem sąsiadów klaszczą w ręce, gdy słyszą szum wody, a opuszczają je, gdy słyszą syczenie wody.
Pomoce do zabawy: obrazek wozu strażackiego i obrazek z płomieniami i wodą.
II etap: wywołanie i utrwalenie głoski
- wywołanie głoski „sz”
Nauczyciel, rodzic zaokrągla wargi i wymawia: u, u, u, u, to samo wykonuje dziecko. Przed lustrem dziecko naśladuje szum wody: sz, sz, sz, sz w układzie,jak do „u”, unosząc język do wałka dziąsłowego, uważając, by na lustrze zostało zaparowane kółko.
Wypowiadanie „sz” długiego i „sz” krótkiego.
Kiedy dźwięk realizowany jest prawidłowo, można go ćwiczyć w sylabach: szu, szo, sza, sze, szy, usz, osz, asz, esz, ysz.
Zabawa ślimak – rysujemy muszle ślimaka – poziomą kreską dzielimy na pół.w górną drogę wpisujemy w odstępach głoskę “sz” a w dolnych głoskę “a”
- Dziecko wodzi palcem po ślimaku, kiedy palec jest nad kreską dziecko wymawia głoskę „sz”, kiedy znajduje się pod kreską wymawia się „a”. Podczas ćwiczenia dąży się do uzyskania wymowy sylab.
- Ćwiczenia artykulacyjne wyrazów zawierających głoskę „sz” – nazywanie obrazków.
Nagłos:
SZU – FLA – DA
|
SZA – CHY
|
SZA – FA
|
■ □ □
|
■ □
|
■ □
|
SZA – LIK
|
SZEL – KI
|
SZO – PA
|
■ □
|
■ □
|
■ □
|
SZY – NA
|
SZKLAN – KA
|
SZPIL – KI
|
■ □
|
■ □
|
■ □
|
SZA – BLA
| ||
■ □
|
Śródgłos:
KIE – SZEŃ
|
WIE – SZAK
|
U – SZY
|
□ ■
|
□ ■
|
□ ■
|
KO – SZU – LA
|
MA – SZY – NA
|
PO – DU – SZKA
|
□ ■ □
|
□ ■ □
|
□ ■ □
|
KA – SZTAN
| ||
□ ■
|
Wygłos:
MYSZ
|
KOSZ
|
KA – PE – LUSZ
|
□ □ ■
|
Pomoce: Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej (sylaby) wyrazów z głoską „sz”. Wspólnie z dzieckiem podpisujemy obrazki klockami (tyle klocków, ile sylab słyszymy w wyrazie). Innym kolorem klocka zaznaczamy sylabę z głoską „sz”.
- Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową.
Ćwiczenie to służy różnicowaniu przez dziecko wymowy prawidłowej i zniekształconej.
– „Wybierz prawidłowo słowo”
(każde słowo mówimy 2 razy, a dziecko zgaduje, które słowo brzmi poprawnie)
np.: szafa – safa
– „Uderz w bębenek, gdy usłyszysz słowo z głoską „sz”
np.: szafa, sanki, szabla, szuflada, szynka, szalik, szyna, szyszka, szopa, szatnia, szydełko, szachy, szpada.
„s” – sanki, sałata, sukienka, spodnie, ser, samochód, sople, serce, schody, sowa, sarna, samolot.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz