czwartek, 2 kwietnia 2020

Zajęcia logopedyczne 2

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY
W procesie prawidłowej wymowy głosek ważną rolę odgrywają sprawne narządy artykulacyjne do których zaliczamy: żuchwę, język, wargi, podniebienie miękkie oraz twarde, zęby i dziąsła.
1. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg:
– naśladowanie rybki (usta w tzw. rybi pyszczek)
– cmokanie
– układamy usta w dzióbek, przesuwamy raz w prawo, raz w lewo
– ułożenie ust na zmianę w dzióbek i uśmiech (można mówić u-i-u-i-u-i … )
– wymawianie na zmianę o-e-o-e-o-e
– parskanie
– robienie na zmianę uśmiechniętej i smutnej minki (kąciki ust w górę i w dół)
– przytrzymanie kredki/ołówka pod nosem przy pomocy górnej wargi
– kilkakrotne nadymanie policzków, przy zwartych wargach
– przy zamkniętych szczękach – zwieranie i rozwieranie warg
– przy zamkniętych szczękach – unoszenie na zmianę wargi górnej (tak, by odsłonić górne zęby) i dolnej (by odsłonić zęby dolne)
– przy zamkniętych szczękach – ułożenie warg w kształt samogłoski “u” i powolne ich rozwieranie i zwieranie
– utrzymywanie przy pomocy warg patyczka obciążonego plasteliną
– przy rozwartych szczękach – wciąganie w głąb jamy ustnej warg, tak by całkowicie przysłoniły zęby
– rysowanie kółek wargami wysuniętymi i ułożonymi w dzióbek
2. Ćwiczenia języka
– wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej; język nie powinien dotykać warg
– wysunięcie języka z jamy ustnej i wykonywanie ruchów wahadłowych od jednego kącika ust do drugiego; język nie powinien dotykać warg, należy także unikać współruchów szczęki dolnej
– język wysunięty z jamy ustnej, na przemian przyjmuje kształt łopaty (szeroki) i grotu (wąski); nie dotyka zębów, ani warg
– zaginanie wysuniętego języka w kształcie łopaty (język szeroki) możliwie najwyżej w kierunku nosa (język przylega do górnej wargi), a następnie ten sam układ na wardze dolnej
– unoszenie wąskiego języka możliwie najwyżej w kierunku nosa
– przy otwartych ustach – chowanie języka pod górną wargę (między wargę, a zęby), a następnie pod dolną (również między wargę, a zęby)
– zaginanie czubka języka do góry i do dołu; język nie dotyka warg
– oblizywanie zewnętrznej powierzchni zębów przy zamkniętych ustach
– oblizywanie wkoło warg (usta szeroko otwarte)
– przy szeroko otwartych ustach – dotykanie na zmianę górnych i dolnych zębów
– przy otwartych ustach – język dotyka na zmianę ostatnich zębów trzonowych górnych i dolnych, po obu stronach szczęki (należy unikać współruchów żuchwy)
– przy otwartych ustach – dotykanie czubkiem języka różnych punktów na podniebieniu (tzw. liczenie gwiazdek na niebie) oraz przesuwanie językiem po podniebieniu w przód i w tył (tzw. malowanie sufitu)
– zwijanie języka w rulonik
– uniesienie boków języka, tak aby ułożył się w kształt łyżeczki
– przy otwartych ustach – oparcie czubka języka o dolne siekacze i unoszenie jego środka (tzw. koci grzbiet)
– kląskanie
– uderzanie czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy otwartych ustach
3. Ćwiczenia podniebienia miękkiego
– ziewanie
– przy szeroko otwartej jamie ustnej – wdech tylko przez jamę nosową, wydech przez usta
– wymawianie: uku – ugu – oko – ogo – ukku – uggu – okko – oggo
– udawanie chrapania na wdechu i wydechu
4. Ćwiczenia szczęki dolnej
– powolne opuszczanie i unoszenie żuchwy
– powolne opuszczanie i unoszenie żuchwy przy zamkniętych ustach
– powolne poruszanie żuchwą w przód i w tył oraz na boki przy zamkniętych ustach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz